Rady a tipy jak zvládat náš Výživový program v období Vánoc

17.12.2014 12:40

1. SETKÁNÍ NENÍ O JÍDLE

Vánoce jsou tradičním časem, kdy se setkáváte s rodinou, kamarády a známými.Užijte si tedy tato setkání, ale zaměřte se na lidi, ne na jídlo! Nejdete se přece ke kamarádům najíst, ale popovídat si s nimi. V ideálním případě zvažte, zda nepozvat přátele k Vám a případné občerstvení nepřipravit. Nebude pak problém vybrat si zdravější a lehčí variantu občerstvení. V případě, že jdete na návštěvu, tak to vyřešte tím, že část občerstvení přinesete.  


2. PEČLIVĚ SI VYBÍREJTE

Vánoční cukroví je tradiční a skutečně mnohdy velmi chutné, ale také je velmi bohaté na kalorie a především má velmi vysoký glykemický index, takže po jeho konzumaci budete mít opět brzy hlad! Zkuste se mu tedy v maximální míře vyhnout, a pokud na vás přijde mlsná? Tak si dobře vyberte z potravin, které jsou k dispozici. Podíváte-li se pozorně, zjistíte, že vždy máte na výběr i nějakou zdravou variantu - zobejte oříšky, ovoce nebo si dejte zdravější variantu cukroví bez bílé mouky, cukru...  


3. POZOR NA MNOŽSTVÍ

Nikdy neochutnávejte jen tak, vše co vidíte a na co máte chuť. V takovém případě se i krátká návštěva může stát obžerstvím. Povídáte, povídáte a stále u toho něco ochutnáváte. Nesoustředíte se a pak ztrácíte přehled, kolik jste toho snědli. Proto si vždy vezměte malý talířek, naplňte jej, ať máte víte, co jste skutečně snědli.  


4. JEZTE POMALU

Jezte vždy v klidu a pomalu. Tělu to chvíli trvá, než si uvědomíte, že již máte dost. Čím pomaleji budete jíst, tím méně jídla sníte. Na rozdíl, když budete jíst stejnou dobu rychle. Tím, že budete jíst pomalu, navíc i mnohem více oceníte jídlo a vychutnáte si, jak chutná.  


5. POZOR NA ALKOHOL

Nezapomeňte, že alkohol má dvakrát více kalorií než sacharidy nebo bílkoviny. Ale je normální, že si ale alkohol chcete s přáteli dát. Sklenička je povolena, to je jasné. Pití alkoholických nápojů byste však neměli přehánět. Rozhodnete-li se pít alkohol, zvolte bílé nebo červené víno, spíše než tvrdý alkohol a pijte vždy dostatek vody. A mějte na paměti, že alkohol vždy zvýší vaši chuť k jídlu a sníží vůli odolat přejídání.  


6. ZŮSTAŇTE AKTIVNÍ

I během Vánoc si udělejte čas a udržujte svůj metabolismus aktivní! K tomu vám pomůže především pohyb. Jednoduše každý den vyrazte na svižnou procházku. I přestože třeba mrzne, zapomeňte na válení se u TV. Teple se oblečte a hurá ven! Každodenní více jak půlhodinová procházka vás udrží fit a také udrží vaši váhu, kde potřebujete.  


7. POZOR NA PRÁZDNÝ ŽALUDEK

Jdete na návštěvu, nebo se projít na trhy? Tak nezapomeňte, že pokud vyrazíte hladoví, těžko pak odoláte všem vůním, které vás budou obklopovat. Proto vždy než někam vyrazíte, se najezte. Doma také mnohem lépe ovlivníte, co sníte, než když budete hladový stát u stánku s voňavou klobásou...  


8. POZOR NA DOJÍDÁNÍ

Pozor na tradiční český zvyk "dojídání zbytků" a přidávání porcí, i když nemáte hlad. Nepřejídejte se jen proto, že jídlo musí být vždy snědeno. Nikdy nepodléhejte výmluvě "to se bude muset vyhodit, když to nedojíš." Jak se říká, jezte do "polosyta." 

Vaše výživová poradkyně

Aneta Hajdová